Brugge

Boomkap Ryckeveldebos Brugge

Naar aanleiding van de aangekondigde boskap in het Ryckeveldebos te Brugge stelde Vlaams volksvertegenwoordiger Mercedes Van Volcem een schriftelijke vraag aan minister Schauvliege.

Minister Schauvliege nam ondertussen ontslag als bevoegd minister, maar de volgende vraag en antwoord werden via het kabinet verkregen:

Vraag van Mercedes Van Volcem:

Ryckeveldebos Brugge  –  Boomkap

Het Agentschap voor Natuur en Bos (ANB) wil graag waardevolle bomen meer plaats geven. Daarom is ervoor geopteerd om 41 ha bos uit te dunnen in het Ryckeveldebos in Brugge. Dit zou tegen volgend jaar worden uitgevoerd.

Concreet wordt geschat dat een op de drie bomen van het bos zullen verdwijnen. Onder deze bomen bevinden zich exemplaren van zestig tot tachtig jaar oud. En dat terwijl zes jaar geleden reeds een op de drie bomen er gekapt werd. In de pers lieten zogenaamde bomenactivistenzich dan ook kritisch uit over deze beslissing. Zij stellen dat het bos onherkenbaar gaat worden en dat de redenen voor de kapping herleid zouden kunnen worden tot financiële overwegingen.

1.West-Vlaanderen is met een bosindex van 2,3% de bosarmste regio van Europa. Wat is de visie van de minister hierop en welke maatregelen neemt zij? 

De geplande kapwerken in Ryckevelde vormen een onderdeel van het regulier bosbeheer van dit domein door het Agentschap voor Natuur en Bos (ANB). Hierbij worden dunningen uitgevoerd in bestanden met een niet-gewenst bostype om zo een meer natuurlijk en divers bos te creëren of om tot een specifiek Europees boshabitat te komen. De frequentie van deze dunningen, de onderbouwing en de finale doelstelling zijn opgenomen in het goedgekeurde bosbeheerplan van Ryckevelde (periode 2009-2028), dat te raadplegen is op de website van het ANB.

In West-Vlaanderen worden continu inspanningen geleverd om de bosindex te verbeteren. Tegenover een totale oppervlakte vergunde ontbossingen van 103 ha tussen 2001 en 2017, heeft alleen al het ANB 526 ha bebost in diezelfde periode. Aan deze oppervlakte moeten bovendien nog bebossingen door particulieren en terreinbeherende verenigingen toegevoegd worden, zodat de toename aan bos in deze periode in West-Vlaanderen in realiteit nog hoger was.

2. Er wordt gesteld dat deze boskap in functie staat van de verkoop ervan. Wat zijn de geschatte opbrengsten voor het agentschap?

De te kappen bomen worden bij openbare verkoop verkocht, waarbij de opbrengst terugvloeit naar het Vlaamse natuur- en bosbeheer. Op dit moment zijn er nog geen correcte gegevens van het aantal te kappen bomen en de m³ hout die verkocht zal worden.

3. Wat is de exacte timing voor de plannen met het bos? Wanneer zal het bos klaar zijn in de staat die het agentschap beoogt?

Het beheerplan is een uitgebreid document waarin een duurzaam beheer en de nodige maatregelen zijn opgenomen om de vooropgestelde doelstellingen, verwoord in het plan, te bereiken binnen de geldigheidsduur van het plan (2009-2028).

4. Zijn er diersoorten die bedreigd zullen worden door deze houtkap?

Nee.

5. Zijn er door de actievoerders reeds juridische stappen ondernomen tegen het agentschap?

Nee.

6 a)   Is de administratie reeds in gesprek gegaan met de actievoerders?

6 b) Zullen de nodige stappen worden ondernomen om de kritieken van de actievoerders ter harte te nemen?

6 c) Wat zal men ondernemen om de actievoerders te informeren over de doelstellingen om het bos natuurlijker te maken?

De vragen van de actievoerders over het beheer in Ryckevelde werden uitvoerig beantwoord. Er werd op de domeinpagina van Ryckevelde op de website van het ANB algemene uitleg geplaatst over het omvormingsbeheer dat momenteel in uitvoering is. Ter plaatse in het domein ter hoogte van de werken zelf komen er kort voor en tijdens de uitvoering van de werkzaamheden infoborden over het beheer en de doelstellingen van het beheer.

Het ANB staat open voor dialoog en constructieve kritische opmerkingen. Het ANB vindt het belangrijk dat het gevoerde beheer juist gekaderd wordt en de achterliggende redenering van de ingrepen gekend is. Dit probeert het ANB te bereiken met een gerichte communicatie. Wanneer bepaalde opmerkingen en kritieken terecht zijn, staat het ANB open voor bijsturing van het beheer.