Brugge

Lightrail in Brugge

De Lijn laat een studiebureau onderzoeken of een lightrail, een soort snelle tram tussen Brugge en Zeebrugge, haalbaar is. Daarmee kan er na tien jaar eindelijk een doorbraak komen in het dossier. Het stadsbestuur en de oppositie zijn het plan genegen. Dit voorstel werd in 2005 al gelanceerd door Mercedes Van Volcem

Het idee voor een lightrail, waarbij een lichtere tram aan hogere snelheid op treinsporen rijdt, werd in 2005 al gelanceerd door Mercedes Van Volcem. Tien jaar later blijkt de piste nog niet verlaten. “Er loopt een onderzoek naar de haalbaarheid en opportuniteit van een nieuwe verbinding tussen Brugge en Zeebrugge”, zegt Inge Debruyne, woordvoerster van De Lijn West-Vlaanderen.

“Diverse reiswegen worden onder loep genomen. Ook bekijkt het studiebureau of er toch beter voor een bus wordt gekozen en hoeveel ritten er kunnen zijn.” Mercedes Van Volcem is blij dat haar idee opnieuw opgepikt is. “Ik zat in 2005 in de raad van bestuur van De Lijn. Ik ben blijven aandringen op een onderzoek. In het begin krijg je weerstand, maar zo’n idee moet even rijpen. De kusttram is enorm succesvol. Het zou een heel goede zaak zijn als je die tram kan doortrekken naar Brugge. Een bus staat in de file, een tram nooit. Toeristen aan de kust kunnen bij slecht weer met zo’n lightrail een dagje shoppen of iets eten in Brugge. Zo’n verbinding biedt ook voordelen voor horecapersoneel dat gemakkelijker aan de kust geraakt”, vindt het Vlaams parlementslid (Open Vld).

Clubstadion

De denkpiste werd in 2007 opgenomen in de mobiliteitsvisie 2020, met daarin ook een toekomstbeeld van De Lijn voor West-Vlaanderen. “Eens er voldoende draagvlak is, wordt zo’n piste verder onderzocht”, licht Suzy Costers, directeur van De Lijn West-Vlaanderen, toe. “We zullen kijken voor de best mogelijke verbinding als er nu voldoende potentieel blijkt.” Mobiliteitsschepen Annick Lambrecht (sp.a) ziet grote voordelen in een tramverbinding of lightrail. “De mensen in Zeebrugge, Zwankendamme en Lissewege klagen over de afbouw van de dienstverlening van De Lijn in Noord-Brugge. De lightrail kan voor hen, en voor jonge mensen die in de binnenstad willen uitgaan, een grote hulp betekenen. Zo’n verbinding zou ook supporters naar het nieuwe stadion van Club Brugge langs de Blankenbergse Steenweg kunnen brengen”, stelt schepen Lambrecht.

Niet in binnenstad

Ook oppositieraadslid Ann Soete (N-VA) juicht zo’n verbinding toe. “Het zou goed zijn voor de haven en onze noordelijke gemeenten”, zegt ze. “Een lightrail of tram tussen Brugge en Zeebrugge zou de mensen aanmoedigen om nog meer gebruik te maken van het openbaar vervoer”, vult Sammy Roelant (Groen) aan. “Het is de ideale manier om mensen die aanmeren met cruiseschepen in Zeebrugge vlak aan het centrum te brengen. Ik zou zo’n tram langs ‘t Zand laten passeren, maar niet de binnenstad insturen. In het centrum zijn de straten te smal.” Wanneer het onderzoek wordt afgerond, is nog niet bekend. “Van zodra er concrete studieresultaten zijn, waaruit blijkt dat er een haalbaar tracé mogelijk is, kunnen gesprekken met de Vlaamse regering starten”, zegt Lambrecht.

bron Het Laatste Nieuws (http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-brugge/na-tien-jaar-doorbraak-voor-lightrail-a2382661/)