Brugge

Mercedes heeft 3/10 voor Mobiliteit en Wegenwerken

Elke dag wordt een thema uit #Brugge belicht in HLN. Het thema vandaag: mobiliteit en werken.
 
Open Vld PLUS geeft 3/10 voor de slechte coördinate van de wegenwerken. Er waren veel wegenwerken, maar ze waren niet goed gespreid in tijd. En al zeker niet goed gecoördineerd.
 
Wat is onze visie ? Zie www.openvldplusbrugge.be/mobiliteit
Je kan geen wegenwerken doen zonder overlast, maar je moet hinder proberen te beperken, je moet goed coördineren en duidelijk communiceren met de inwoners en de handelaars.
Dat laatste gebeurde niet. Het gelijktijdige afsluiten van diverse invalswagen (Boeverie, Bevrijdingslaan, Zand, Geldmuntstraat, Smedenstraat, …), processen met aannemers (Geldmuntstraat): alle coördinatie was zoek.
Gevolg er ontstond veel ontevredenheid en er kwam een negatieve perceptie over het stadsbestuur en over de toegankelijkheid van de stad. En dat heeft zowel de bewoners als de handelaars nodeloos pijn gedaan.
 
In ons programma Mobiliteit pleiten we dan ook voor een betere coördinatie van de wegenwerken. We willen ook een slimme stad zijn en beter de vervoersstromen monitoren en beheersen.
 
In de gemeenteraden pleitte ik al meermaals voor alle werken door één coördinerend orgaan te laten bijhouden. In het verleden zijn er al straten opengelegd voor drempels of voetpaden aan te leggen.
 
Wanneer ze dan terug dichtgemaakt zijn komt men 2 maanden later hetzelfde doen voor kabels te leggen van nutsbedrijven (water, gas, elektriciteit, …). Dit kan je niet meer verkocht krijgen aan de mensen. Dit moet beter.
 
Wat het Zand betreft… Het nieuwe Zand vind ik niet geslaagd. Het is ontwerpen vanuit de lucht maar niet vanop ooghoogte. Het plein mist een ziel. Ik spreek dan nog niet over de wijze waarop men met de fontein is omgegaan. Hier heeft men verzaakt om naar de mensen te luisteren…
 
Tijd voor een nieuw verhaal. Met Open Vld PLUS hebben we een mobiliteitsexpert op onze lijst, nl. Jasper Pillen op plaats 2.
 
#VK18 #EenNieuweMotorVoorBrugge ? ??