Opinie: Gratis reclame op vrachtwagens 2 XL in Zeebrugge

6 feb

Eerder deze week verscheen weer een ‘good news’ bericht in onze lokale kranten.  Een Zeebrugs transportbedrijf zou 100 trailers bekleden met mooie reclame van onze stad.   Positief denkt u op het eerste gezicht.  Toch waagt de overheid zich hier op los zand om diverse redenen. 1) Bij nalezing in het dossier blijkt dat de stad de productiekosten op zich neemt ten belope van 52000 euro. Een 520 euro dus per trailer.  2) Hoewel mobiele reclame effectief kan zijn, bespeuren we hier een echt ad hoc beleid in plaats van een totaalvisie.

3) Bovendien is het eigenaardig dat het bedrijf zelf spontaan een voorstel doet.  Waar zal dit stoppen en hoe zal men omgaan met andere transporteurs die dezelfde vraag stellen (binnen welk budget en welke routes) 4) Het ruikt naar bevriende relaties die de schijn hebben van het doorbreken van neutraliteit. Hoe zal men een bouwvergunning van dit bedrijf objectief kunnen beoordelen en hoe zullen bezwaarschrijvers dan behandeld worden? Ook al doet het stadsbestuur dat objectief zal de beslissing moeilijk worden. Zelf al heeft 2XL gelijk dan zal de bezwaarschrijver denken dat het niet objectief gebeurd en als 2XL geen gelijk krijgt zal ze misschien denken minder rechten te hebben door gratis te dealen met de stad.

Het is geen positieve evolutie.  Het zou positief kunnen geweest zijn indien men eerst alle transportfirma’s in de streek had aangeschreven, vooraf een budget had bepaald en dan keuzes had gemaakt.