Terug van start: Katelijnestraat op schema

5 jan

BRUGGE – Vanaf 4 januari starten de wegenwerken terug aan de Katelijnestraat.  De stukken tussen de Katelijneparkeerplaats tot het Ankerplein en van het Ankerplein tot de Mariabrug worden aangepakt. “De Katelijnestraat was in een slechte staat. Een aanpak kon niet uitgesteld worden, maar is geen eenvoudige klus. Moeilijke dossiers schuiven we niet op de lange baan, maar pakken we aan”, stelt Schepen van Openbaar Domein Mercedes Van Volcem.

Werf 1: Katelijnestraat

Ondertussen werd al het kruispunt van de Katelijnestraat met de Bargeweg, Gentpoortstraat en Vispaanstraat vrijgemaakt. Ook de toegang tot de Arsenaalstraat is weer toegankelijk. Die laatste straat kreeg een volledige make-over en werd voorzien van nieuwe riolering.

“De Katelijneparkeerplaats is weer bereikbaar en dat maakt het voor de buurt toch ook weer gemakkelijker. Aansluitend beginnen we nu met de straat tussen de Katelijneparking tot het Ankerplein én van het Ankerplein tot aan de Mariabrug”, duidt Van Volcem. De Ankerplaats wordt dan weer aangepakt in de laatste fase.

De Mariabrug stelt verlopig nog enkele vraagtekens en vraagt bijkomend onderzoek. “De bruggehoofden van de brug, de pijlers waarop de brug steunt, zitten veel dieper dan gedacht. Daardoor moeten we de aanpak herbekijken. We willen natuurlijk een zo min mogelijk impact op de omgeving. We moeten dus voorzichtjes te werk gaan. We willen geen risico’s lopen. Pas bij de doorboringen van de bruggehoofden kon de complexiteit en de diepte van de pijlers worden vastgesteld”, legt de schepen uit.

De werken aan de Katelijnestraat zijn geen sinecure. Door de aard en ligging van de straat is er samenloop van omstandigheden: “De straat is een invalsweg met veel handelaars, bewoners; trekt veel toeristen; herbergt een ondergronds parkeerplaats, scholen… Daarnaast is er de archeologische waarde van de straat. Dergelijke werken zorgen voor hoogspanning door lawaai en trilling. We hopen op een verder vlot verloop. Dat hebben we tot nu toe wel kunnen vrijwaren én dat in deze coronatijden”, zegt Mercedes Van Volcem.

Hopen op goed weer en een toeristische relance: daar blijft de schepen van Openbaar Domein in geloven. “Iedereen wist dat de straat moest aangepakt worden. Geen gemakkelijke opdracht, maar dat wil niet zeggen dat ze op de lange baan wordt geschoven. We nemen de problemen ter hande en pakken ze aan”, zegt de schepen standvastig.

Werf 2: Sint-Jorisstraat

De werken in de Sint-Jorisstraat werden ook hervat.

Werf 3 en 4: Beursgebouw/’t Zand

De rioleringswerken in de Hauwerstraat en de omgeving van het beursgebouw lopen ook op schema net zoals de werken aan de ondergrondse parking op het Zand. 

5. Volgende straten pakken we ook aan

Naast deze grote rioleringswerken en vernieuwing van nutsleidingen voorzien we de komende wintermaanden  ook de volgende verbeteringswerken :

– Alle voetpaden in ten Boomgaarde in Sint-Michiels 

– Start werken Sint-Amandstraat: heraanleg kasseien 

– Start werken gedeelte Predikherenrei: heraanleg kasseien 

– Heraanleg Kraanplein en Iepenstraat

– Jan Van Eyckplein 

Op 11 januari start de afwerking van de Kleine Herstbergestraat waar de kasseien opnieuw werden heraangelegd.

De charmante Hertsbergestraat

Investeringen in het openbaar domein zijn nodig om de stad aantrekkelijk te maken, de reien proper te houden, wandelaars veilig te laten verplaatsen, pleinen aantrekkelijk in te richten en om veilige wegen te hebben zodat rioleringen niet inzakken. Bovendien worden ook andere nutsleidingen intussen vernieuwd zoals verzwaring elektriciteit, Telenet, fiber to the home van Proximus, waterleidingen worden gecontroleerd. “Het is een gehele coördinatie. Helaas vaak met hinder. De tijd staat niet stil in coronatijden. “Eens we weer overal naartoe mogen en kunnen gaan en staan waar we willen zal dat in een nieuw en verbeterd openbaar domein zijn”, sluit de schepen af.