Brugge

Van Volcem (Open Vld): “Brugge moet parkeeropbrengsten herinvesteren in parkeerbeleid”

parkingZand-1Uit cijfers blijkt dat Brugge in 2015 als centrumstad 5,5 miljoen euro inde aan parkeeropbrengsten. Van Volcem vraagt het stadsbestuur om de netto inkomsten, zo’n 4,7 miljoen te investeren in beter parkeerbeleid. “Brugge moet echt inzetten op meer parkeerplaatsen inwoners en bezoekers. De Biekorf staat vaak vol. Ook andere parkings in onze stad. Brugge kan met zo’n jaarlijkse opbrengst investeringen doen in betere infrastructuur. Ik denk aan een nieuwe parking op ‘t zand. Onder de beurs maar ook op andere plaatsen zijn er meer parkeerplaatsen nodig. Uitbreidingen gaan niet zo snel maar de plannen moeten nu in gang worden gezet. We moeten vooruitziend zijn.  Ik denk bijvoorbeeld aan een uitbreiding van het Pandreitje, meer parking in de Groenestraat. Waar het wenselijk is moeten we ook het eerste uur gratis parkeren toelaten. Bijvoorbeeld parking ’t Zand. Ook in andere parkings moeten andere tarieven mogelijk zijn.” reageert Van Volcem.

Brugge haalt 1,88 miljoen uit retributies, 1,9 miljoen uit automaten en 1,6 miljoen uit concessies voor parkeergarages. In totaal dus 5,5 miljoen euro. Als je alle kosten afrekent is de netto opbrengst voor de stad 4,7 miljoen euro. “De stad moet ook investeren in meer fietskluizen. De inkomsten moeten de burgers integraal ten goede komen door een beter mobiliteitsbeleid.” aldus Van Volcem. “Een goed parkeerbeleid zorgt dat de algemene mobiliteit in een stad verbetert.”

 

1u gratis parkeren

Van Volcem herhaalt haar oproep om op parking ’t Zand 1u gratis te parkeren. Maak van de eerste verdieping van de parking ‘t Zand één grote zone voor kortparkeren, waar je een uur gratis kan parkeren. Zo geven we onze middenstand meer ademruimte. Het stadsbestuur zou het voorstel een kans willen geven.

De ondergrondse parking ‘t Zand bestaat nu uit vijf ondergrondse verdiepingen. In totaal is er plaats voor meer dan 1.400 wagens. Als er op termijn een uitbreiding komt richting Koning Albert I-park, zal de parking met ruim 2.000 plaatsen zelfs de grootste ondergrondse parkeerruimte van Vlaanderen zijn. Door de herziening van het mobiliteitsplan kunnen shoppers, bijvoorbeeld op zaterdag, niet meer in de winkelstraten parkeren. ‘t Zand is dan ook al vaak volzet. Daarom stel ik voor om de eerste verdieping vrij te houden als een soort van park-and-ridezone. Je moet er één uur gratis kunnen parkeren.”

Het is niet alleen goed voor de handel en wandel in Brugge, maar ook voor de Bruggelingen zelf die inkopen kunnen doen. Of ‘s middags een hapje kunnen eten zonder zich zorgen te moeten maken over hun parking. ‘s Middags zou je de gratis parking zelfs kunnen uitbreiden tot anderhalf uur. Dat is een bezoekersvriendelijk voorstel en moet zuurstof geven aan de handelaars in de Noordzand-, de Smeden- en de Zuidzandstraat. Wie langer dan een uur in Brugge wil komen wandelen of shoppen, kan dan de andere vier verdiepingen blijven gebruiken.