Brugge

Acht vernieuwde bruggen in drie jaar

De Vlaamse overheid heeft eindelijk een plan klaar om de komende drie jaar acht bruggen in Brugge te vernieuwen of renoveren. Dat plan komt er, nadat de Kruispoortbrug I het in oktober begaf en weggehaald moest worden. De Katelijnepoortbrug, die vorige week mankementen vertoonde, is nog dit jaar het eerst aan de beurt.

Een antwoord op de vraag of de Kruispoortbrug I nog te herstellen valt, is er nog niet. Dat blijkt uit wat Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) aan Vlaams parlementslid Mercedes Van Volcem (Open Vld) liet weten. Ze interpelleerde de minister over de bruggenmiserie in Brugge. “Ofwel wordt de brug hersteld met de bestaande elementen, ofwel moet er een nieuwe gebouwd worden. Experts zijn dat volop aan het bekijken. Afhankelijk van hun oordeel zal de brug enkele maanden of zelfs enkele jaren onbruikbaar zijn”, aldus Weyts.

Te weinig geïnvesteerd

De bruggen in Brugge zijn sowieso al een heel jaar een hot item. Ze gaan jaarlijks tot 3.500 keer open om schepen doorgang te verlenen. Vorige week nog viel de Katelijnepoortbrug stil. De schade bleek gelukkig mee te vallen, maar het is het zoveelste incident op rij. “Wat met de Kruispoortbrug I is gebeurd, kan ook met elke andere brug voorvallen”, zegt burgemeester Renaat Landuyt (sp.a). “Vlaanderen heeft de jongste jaren te weinig geïnvesteerd in het onderhoud en vernieuwingen van de bruggen. Wij zijn daar nu het slachtoffer van.” Volgens Vlaams minister Ben Weyts bestaat er wel een actieplan. “Alle bruggen worden om de drie jaar aan een volledige visuele inspectie onderworpen en er is maar een kleine kans dat dit incident zich herhaalt. Niettemin denken we na over een andere manier van inspecteren.”

Dringend

Dat er nood is aan dringende herstellingen van verscheidene bruggen, bewijst het plan van aanpak voor de komende drie jaar. De dienst Waterwegen en Zeekanaal zal acht bruggen vernieuwen, te beginnen met de Katelijnepoortbrug en de Verbindingssluis. “Ook de Steenbruggebrug gaan we nog inspecteren”, zegt Weyts. “Maar grote investeringen doen we daar niet meer, omdat we een nieuwe brug willen bouwen in 2018.”

Ter hoogte van de Dampoortsluis zijn er drie bruggen. Uit de inspectie van de brug over het bovenhoofd (waar het water gewoonlijk het hoogst staat) van de Dampoortsluis blijkt de nood aan structurele aanpassingswerken. Dat is ook het geval voor het benedenhoofd (waar het water gewoonlijk het laagst staat) en het zijdelingse hoofd van de sluis. Die werken zijn voor volgend jaar. Ook de fiets- en voetgangersbrug aan de Canadabrug, die momenteel niet toegankelijk zijn, krijgen volgend jaar een renovatie.

Hinder

“Dit is positief voor de Bruggeling”, vindt Mercedes Van Volcem (Open Vld). “Ik ben blij dat we de Vlaamse overheid ertoe kunnen bewegen om de komende jaren de nodige investeringen te doen. Minstens even belangrijk is om dit goed af te stemmen met het stadsbestuur, zodat we de hinder tijdens de werken tot een absoluut minimum kunnen beperken. Ik ben voorstander van een Masterplan Mobiliteit. Zo kan je verscheidene werken beter op elkaar afstemmen.”

Uit: Het Laatste Nieuws