Brugge

Evaluatie parkeerplan toont algemene ontevredenheid Bruggeling en minder omzet voor zelfstandigen

 

Van Volcem polste naar de mening van de Bruggeling en de mensen die vaak in Brugge vertoeven betreffende het nieuw ingevoerde parkeerplan. Maar liefst meer dan 800 mensen vulden de evaluatie in.  Hieruit blijkt een erg grote ontevredenheid. “60 procent van de Bruggelingen ervaart dat parkeren duurder is geworden voor hun gasten of bezoekers. Slechts 17 procent ervaart minder parkeerproblemen. 40% ervaart meer parkeerproblemen. Meer dan 70% van de mensen die Brugge bezoeken zegt dat ze Brugge minder bezoeken en dus ook minder aankopen doen in Brugge.  Zelfstandigen die de enquête invulden ervaren die malaise. Twee derde van de zelfstandigen ziet een daling van het aantal klanten én ziet daardoor hun winstgevendheid dalen.  Meer dan een derde  van de ondernemers zegt zelfs dat ze hun personeelsbestand zullen moeten laten dalen. Dat is hallucinant. Dit parkeerplan is slecht voor de werkgelegenheid, zelfstandigen en heel wat inwoners. Als je bestuurt mag je mensen niet opzetten tegen elkaar. Iedereen heeft baat bij een leefbaar Brugge waar de economie kan floreren en het fijn is om te wonen.” aldus Vlaams parlementslid en gemeenteraadslid Mercedes Van Volcem (Open Vld).

Mensen kunnen hun mening over het plan kwijt op www.stophetparkeerplan.be.

Open Vld Brugge kreeg al 850 reacties binnen. De eerste resultaten zijn nu bekend. Van de antwoorden reageerde 38% als inwoner van Brugge, 15% als zelfstandige, 28% als regelmatige bezoeker en 13% als werknemer. Ook ambtenaren bij de stad en werkgevers reageerden (minder dan 10%).

Bekijk hier een grafisch overzicht van de resultaten van de evaluatie.

Zelfstandigen en ondernemers zien omzet dalen en overwegen verhuis

Bij de zelfstandigen en werkgevers zit 30% in de detailhandel en 30% in de horeca. De resterende zelfstandigen zitten in de bouw (18%), de vrije beroepen (14%) en de diensten (15%). Het overgrote deel (>70%) van deze mensen ziet de uitvoering van hun bedrijfsactiviteiten verslechterd door het nieuwe parkeerplan. Ook voor om en bij de 70% van de respondenten gaat de winstgevendheid en het aantal klanten er op achteruit. “De cijfers tonen de grote negatieve impact van het nieuwe parkeerplan. Dit moet het bestuur stemmen tot bezinning en snelle bijsturing.” aldus Van Volcem. Als 36,5% aangeeft dat ze een daling van het aantal werknemers zal moeten doorvoeren is dat dramatisch voor de werkgelegenheid in Brugge. Een derde van de zelfstandigen overweegt zelf om hun zaak te verhuizen. Een deel ervan buiten Brugge en een ander deel naar de deelgemeenten.

 

De helft van de zelfstandigen geeft bovendien aan dat ze baat zouden hebben bij Shop&Go parkeerplaatsen in hun buurt. “In dat geval kunnen meer klanten tijdelijk parkeren om zo te shoppen.” aldus Van Volcem.

 

Ook inwoners ervaren serieuze nadelen van parkeerplan

Dertig procent van respondenten zijn inwoners van het centrum, de andere 70% komt uit de deelgemeenten.

Slechts 19% van de inwoners wil enkel bewonersparkeren. 29% heeft geen mening en 52% is tegen.  “Ook de inwoners ontvangen bezoekers en willen hen de mogelijkheid geven om te parkeren in hun straat.” Reageert Van Volcem. “Bijna zestig procent geeft aan dat parkeren duurder geworden is voor zijn of haar bezoekers. Tegelijk ervaart 42% meer parkeerproblemen. Slechts 17% van de respondenten geeft aan dat er minder parkeerproblemen zijn. Een aanzienlijk deel (19%) ervaart zelf meer fileproblemen.”

 

Minder bezoekers door parkeerplan. Van Volcem wil maximum parkeerduur van 2u naar 3u

Uit de vragen die bezoekers invulden blijkt ook een negatieve trend.  Het overgrote deel (>70%) geeft immers aan Brugge nu minder te bezoeken en minder aankopen te doen in Brugge. Het grootste deel van die bezoekers betaald meer om te parkeren.

 

Een uitbreiding van de maximumtijd voor bezoekers van 2u naar 3u ziet 80% van de bezoekers zitten. 9 % heeft geen mening. “Met een eenvoudige ingreep kunnen we al heel wat mensen helpen. Ik merk dat er een groot draagvlak is voor ons voorstel om de maximum parkeerduur uit te breiden naar 3 uren.” reageert Van Volcem tevreden.

 

In totaal vindt 80% de parkeertarieven te duur (22% te duur, 59,8% veel te duur).

 

De helft van werknemers betaalt meer

Wie werkt in het centrum Brugge is ook de dupe door de duurdere tarieven. Exact de helft betaalt nu meer dan vroeger. 28% is creatief op zoek gegaan naar andere oplossingen om de kosten te drukken.  Twaalf procent overweegt zelf om een andere job te zoeken.  Slechts 13 procent van de werknemers stelt geen nadelige gevolgen te ondervinden.

 

Uit de algemene vragen blijkt ook de grote ontevredenheid over de aanpak van het huidige stadsbestuur (Cd&v en Sp.a):

  • 53% ervaart te weinig parkeergelegenheid
  • 33% ervaart teveel stilstand door files
  • 27% vindt de regeling van het openbaar vervoer slecht
  • 58% vindt dat de stad teveel de neiging heeft om mensen te beboeten
  • 28% stelt te worden overspoeld door wagens in de niet-blauwe zones

 

Op de vraag wat moet veranderen in Brugge zijn alle respondenten duidelijk:

  • 62% wil goedkopere parkeertarieven voor werknemers
  • 54% wil dat shoppen aantrekkelijk blijft door de parkeertarieven te veranderen
  • 53% wil dat parkeren om op restaurant of naar de kapper te gaan goedkoper wordt

 

Open Vld Brugge kreeg ook heel veel individuele feedback binnen die men nu allemaal in detail gaat verwerken.

 

Parkeerplan

Het nieuwe parkeerplan dat Sp.a en Cd&V invoerden kreeg heel wat verzet. “Het plan was ondoordacht ingevoerd. Wie werkt in de binnenstad wordt gestraft. Men had eerst bijkomende parkeerplaatsen moeten creëren. Het simpelweg verschuiven en duurder maken is geen oplossing. We hebben eind vorig jaar al een alternatief plan voorgesteld.” verduidelijkt Mercedes Van Volcem, fractieleider van Open Vld.

 

Open Vld Brugge startte begin dit jaar een online petitie op stophetparkeerplan.be. Meer dan 2000 mensen ondertekenden de petitie.  Na de vele reacties van de petitie volgde nu een diepgaande evaluatie die meer dan 800 mensen invulden.

 

“Het parkeerplan is in voege. De mensen ondervinden de moeilijkheden. Via deze evaluatie kregen we een nog beter zicht op de situatie. We grijpen deze evaluatie aan om het stadsbestuur tot inzicht te brengen om snel in te grijpen en hun plannen te wijzigen. Tot slot wil ik alle mensen die meehielpen aan de evaluatie bedanken!” besluit Van Volcem