Brugge

Kleine hybride bussen in Brugge

Mijn vraag aan minister Weyts

Door een investering in hybride bussen zorgen we ervoor dat het openbaar vervoer stiller, zuiniger en milieuvriendelijker wordt. De mensen op straat krijgen schonere lucht. De leefomgeving wordt er aangenamer door omdat deze bussen niet op diesel maar op elektriciteit rijden.

Hoeveel hybride kleine bussen rijden op heden in Vlaanderen?

Wat is de kostprijs van een kleine hybride bus?

Worden dergelijke bussen in alle historische steden ingeplant? Zal de minister de voorkeur geven aan steden die geen tramlijn hebben?Kan de minister aangeven wat de kostprijs is indien alle bussen in het centrum van Brugge vervangen worden door kleine hybride bussen (met uitzondering van de lijnbussen die naar de deelgemeenten rijden)?

Antwoord minister Weyts

De kleine hybride bussen, waarvan sprake, zijn voor De Lijn citybussen met een totale passagierscapaciteit van 55 staanplaatsen en 17 zitplaatsen, wat betekent dat ze toch een vrij ruim plaatsaanbod genereren. De voertuiglengte is maximaal 10 meter met een breedte van 2,4 meter. Dergelijke bussen zijn geschikt voor het maneuvreren in nauwe straten van historische stadscentra.

Vandaag reeds rijden er in Brugge vijf hybride citybussen rond. Voor het einde van het eerste kwartaal 2016 komen daar nog tien nieuwe hybride citybussen van de laatste generatie bij, uitgerust met batterijen en stop/startsysteem.

Een hybride citybus is ongeveer 50% duurder dan een vergelijkbare dieselbus. De kostprijs bedraagt in grootteorde 320.000 euro per bus.

In niet alle historische steden wordt gebruik gemaakt van zulke citybussen. Daar waar de mogelijkheid bestaat en het lokale bestuur dit toelaat, wordt een standaard 12-meterbus met een hogere capaciteit ingezet om het OV-potentieel ten volle te benutten.

In meerdere steden rijden reeds hybride bussen rond.

Zowel de vloot als het aantal steden waarin het type wordt ingezet, worden de komende maanden uitgebreid.

Er zijn vandaag 62 citybussen nodig voor de busdiensten in de omgeving en het centrum van Brugge. Daarvan zullen er binnenkort (zie vraag 1) 15 hybride zijn.Het volledig uitrusten van de Brugse stadslijnen met kleine hybride bussen zou dus nog een bijkomende investering van ca. 47 citybussen vergen. Dit vertegenwoordigt een bedrag van ca. 15.000.000 euro.