Brugge

Mercedes deze week in commissie mobiliteit en openbare werken

1. Vraag oorzaken fietsongevallen en maatregelen om ze te voorkomen

Volgens de onderzoekers schatten de meeste fietsers het risico op ongevallen verkeerd in. Ze denken ten onrechte dat een verkeerssituatie veilig is als er geen gemotoriseerd verkeer aanwezig is. In de studie staat te lezen dat oneffenheden op de weg, obstakels, paaltjes en gladheid door ijs als oorzaken van ongevallen worden onderschat. Hierdoor passen fietsers zich onvoldoende aan. Uit het laatste fietsrapport van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) blijkt dat het merendeel van de fietspaden langs de gewestwegen niet aan de normen voldoet. Veel fietsers schatten het risico van gemotoriseerd verkeer ten onrechte veel hoger in en onderschatten het risico op eenzijdige fietsongevallen. “Daarnaast is het risico op eenzijdige ongevallen nog groter bij gebruik van speedpedelecs en elektrische fietsen”, aldus Van Volcem.

“Het is belangrijk dat er initiatieven genomen worden om het aantal fietsongevallen te verminderen. Een verplichte opleiding voor gebruikers van elektrische fietsen en speedpedelecs is alvast een goed begin. Aangevuld met een informatiecampagne om fietsers, in het bijzonder gebruikers van elektrische fietsen beter bewust te maken van het risico op eenzijdige fietsongevallen. Dit is dringend nodig. Als je de cijfers bekijkt zie je dat het risico op eenzijdige fietsongevallen in dit segment zeer hoog is”, zegt Mercedes Van Volcem. Verder vroeg Van Volcem om structurele maatregelen om het aantal eenzijdige fietsongevallen te verminderen. “Ik denk hier aan een betere wegdekkwaliteit en het vermijden van paaltjes langs de fietsinfrastructuur”, besluit Van Volcem.

Link naar antwoord minister Lydia Peeters: https://www.vlaamsparlement.be/commissies/commissievergaderingen/1403557/verslag/1407748

2. Vraag eenduidige voorrangsregels voor fietsers

Fietsberaad Vlaanderen stelde onlangs een uitgebreid advies voor met betrekking tot voorrangsregels in zones 30 en 50, uiteraard met de focus op de fietsers. Op dit moment bestaan er immers geen eenduidige regels, waardoor het voor fietsers, maar ook voor andere weggebruikers vaak niet duidelijk is welke regel van tel is. Op eenzelfde soort weg kan je de ene keer een voorrang van rechts tegenkomen en op het volgende kruispunt een voorrangsregeling met verkeersborden. Dat is absoluut niet bevorderlijk voor de verkeersveiligheid.

Met het advies wil Fietsberaad een duidelijk kader naar voren schuiven, vertrekkend vanuit enkele algemene principes. In een zone 30 met gelijkwaardige wegen zonder fietspaden zou de voorrang van rechts standaard moeten zijn. Een fietsroute of een fietsstraat zou in een zone 30 dan weer consequent voorrang moeten krijgen op andere wegen.

Vlaams parlementslid Van Volcem: “Minister, hoe staat u tegenover het invoeren van ‘Een leesbare voorrang’ van Fietsberaad Vlaanderen? In hoeverre past het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) de principes uit dit advies reeds toe op gewestwegen binnen een zone 50 of zone 30? Bent u bereid om de principes van dit advies op te nemen in het Vademecum Fietsvoorzieningen, waar u mee bezig bent, en in andere vademecums, zoals het Vademecum Veilige Wegen en Kruispunten?”

Link naar antwoord minister Lydia Peeters: https://www.vlaamsparlement.be/commissies/commissievergaderingen/1403557/verslag/1408016