Brugge

Brugge scoort slecht bij de Millenials

Brugge is bij de slechtste leerlingen van de klas qua aantrekkelijkheid voor de jeugd. Dat blijkt uit de studie die Mercedes Van Volcem kon inkijken. Verschillende steden werden onderzocht. Mercedes baseert haar op de studie van Nestpick. Het bedrijf brengt de generatie tussen 1982 en 2002 in kaart. Brugge zit in het laatste kwartiel.

Amsterdam absolute top

Verschillende parameters werden in rekening gebracht. Toegang tot internet, werkgelegenheid, huisvesting en transport, zijn er enkele van. Bovenaan de top staat Amsterdam, maar ook Antwerpen en Lille scoren goed.

Van Volcem was al verschillende keren in Amsterdam, waar ze meermaals ging spreken over stedenbeleid. Het hoeft voor haar niet te verwonderen dat die stad enorm scoort. ‘Ook bij de andere generaties scoort Amsterdam erg sterk’, stelt Van Volcem. ‘Wanneer je aantrekkelijk bent voor de jeugd gaat de gehele stad vooruit.’

Goed doen voor de jeugd is goed voor de stad

Van Volcem wijst erop dat het door de vergrijzing erg belangrijk is deze groep jonge mensen aan te blijven trekken. ‘Nu al is de jeugd belangrijk voor de stadsfinanciën,  met een gehele loopbaan voor zich. Ook steken ze andere sectoren aan.’ De jeugd is niet weg te denken uit onze cafés, op onze terrassen, koffiebars en foodmarkets. Door hun hip, trendy gedrag alsook hun goede taalkennis helpen ze mee aan het imago van de stad en de aantrekkelijkheid voor het toerisme.

Start – Ups komen niet van de grond

De Brugse werkgelegenheidsgraad is bij de hoogste van de onderzochte steden. ‘Jammer genoeg staat dat in schril contrast met ons start – upbeleid naar jongeren toe. Dat is faliekant slecht tot onbestaande, gaat Van Volcem verder. ‘Het lijkt wel alsof Brugge niet mee is met de nieuwe economie’. Op termijn heeft dat ernstige gevolgen. Het spreekt voor zich dat de lijst van Nestpick gebruikt wordt voor haar investeringsplannen in de toekomst.

Daarom is het belangrijk om regels te vereenvoudigen en te verbeteren. De jeugd haakt gewoon af bij te veel regels, besluit Van Volcem. En eigenlijk wordt er niet veel gevraagd, men wil gewoon hippe zaken, denk maar aan het succes van Urban Egg, Barbecue in parken, de vraag naar terassen geheel het jaar door.  Maar ook zwemmen in de reien, samen studeren alsook samen wonen zijn zaken op maat van de jeugd. Als je daar rekening mee houdt, dan creëer je ook mee aan de aantrekkelijkheid van start – ups.

Huisvesting probleem blijft

Ook bij huisvesting en mobiliteit knelt het schoentje. Voor veel jongeren is het niet meer betaalbaar om in de stad te wonen, zegt Van Volcem. Dat heeft ook nadelen voor de niet-jongeren, ondernemers, handelaars, concept-stores. Het stadsbeleid moet inzetten op wat de jeugd belangrijk vindy, daar staan ook zaken in als eetgelegenheden. ‘Maar dan moeten we wel verder kijken dan de klassieke concepten, uiteraard.’

Positieve zaken uitspelen

Volgens het onderzoek zijn de belangrijkste troeven van Brugge onze vrouwvriendelijkheid, digitale infrastructuur en het cactus-festival. Festivals zetten nog steeds steden op de kaart. Cactus heeft een erg sterk programma en kan veel jonge mensen lokken. Nu moeten we ze ook nog overtuigen dat Brugge leeft en aantrekkelijk kan zijn geheel het jaar door, besluit Van Volcem.

Inzetten op de uitbouw van festivals, maar ook andere festiviteiten lijken een must om onze stad zichtbaar te maken. Daarenboven is het gewoon ook leuk en goed voor de sfeer. Mensen komen in contact met elkaar, het sociaal weefsel wordt versterkt en we weten dat dat ook de veiligheid ten goede komt.

Onze musea zijn sterk voor toeristen. Brugge, als symbool van de Europese middeleeuwse stad. Maar we hebben nog niets dat een jonge generatie aantrekt, uit andere steden in Vlaanderen of Europa. Dat kan op kunstvlak zijn, maar ook op muziekvlak. In Amsterdam en Berlijn zijn dance-clubs vaker terug te vinden in oude fabrieksloodsen en kappellen, sommigen krijgen het statuut ‘cultuurhuis’, omdat het lokaal bestuur beseft dat ze bijdragen aan de lokale economie. In Gent groeide een kleine pop-up uit tot een gerenommeerde techno-club in een oud gebouw. Misschien moeten we ook eens een specifiek segment jongeren naar Brugge halen? Brugge moet immers terug vooruit gaan, ook bij de Millenials.

De studie kan je hier raadplegen:

https://www.nestpick.com/millennial-city-ranking/