Brugge

HLN: Leading Ladies oppositie praten vrijuit

De voorstelling van het meerjarenplan veroorzaakte deze week nogal wat deining in politiek Brugge. De oppositiebanken daverden van de kritiek: er vielen termen als ‘achterkamerpolitiek’, ‘vage beloftes’ en ‘ongeïnteresseerd bestuur’. Nu de nieuwe beleidsploeg onder burgemeester Renaat Landuyt zowat een jaar bezig is, vroegen we de leading ladies van de oppositie, Mercedes Van Volcem en Ann Soete, naar een stand van zaken. Hun conclusie: “Brugge staat al een jaar stil.”  Lees verder het artikel uit Het Laatste Nieuws.

De twee grootste Brugse oppositiepartijen Open Vld en N-VA worden voor ons gesprek vertegenwoordigd door hun gezichten: Mercedes Van Volcem en Ann Soete. De twee dames waren anderhalf jaar geleden nog kandidaat-burgemeester, maar moesten de sjerp laten aan Renaat Landuyt (sp.a). Die enerveert beide politica’s nogal, zo zal u merken.

Wat blijft jullie bij van het eerste politieke jaar onder Landuyt?

In koor: “Dat er helemaal niets is gebeurd.” Mercedes Van Volcem: “Oké, het paviljoen van Toyo Ito is verdwenen, maar dat was al een beslissing van het vorige stadsbestuur. Het enige wat dit jaar veranderd is, zijn een paar benamingen. De haven kreeg een andere naam, de buurtcheques en het stadsmagazine ook en straks wordt er ook nog gesleuteld aan Klinkers. Meer kan ik niet opnoemen.” Ann Soete: “Het is bedroevend. Er gebeurt niks in Brugge. Ik hou geen positief gevoel over aan dit bestuur. Het blinkt uit in vage beloftes. Het meerjarenplan leest als een sprookjesverhaal, alleen hebben we geen geld voor sprookjes.”

Wat missen jullie in de toekomstvisie van de stad?

Soete: “Er is geen enkele visie. Het departement Sport krijgt 13 miljoen euro toegestopt, terwijl er voor de lokale economie maar 750.000 euro wordt vrijgemaakt. Er gaat geen aandacht naar de middenstand. Er zijn geen concrete projecten. Waar willen ze bijvoorbeeld een congrescentrum bouwen, dat we zo hard nodig hebben?” Van Volcem: “Brugge staat stil en stilstand betekent achteruitgang. Er waren nog nooit zoveel faillissementen en werklozen in Brugge en de trafieken in de haven blijven maar dalen. En toch staat er niks te lezen over werkgelegenheid. Ook voor betaalbaar wonen is er geen extra budget. Jonge mensen trekken weg uit Brugge en er wordt niks aan gedaan.” Soete: “Ik hoor heel veel negatiefs over onze burgemeester in de stad. Hij zou niet bereikbaar zijn voor de Bruggelingen en ondernemers, hij laat zich vaak verontschuldigen en er is veel onvrede bij het stadspersoneel. Dat soort verhalen zinnen me niet. Het lijkt wel een stijlbreuk met het verleden. Patrick Moenaert was ook geen gemakkelijke, maar hij was wel een burgervader.” Van Volcem: “Ik hoor die negatieve verhalen ook. Als burgemeester ben je de papa van 120.000 mensen. Dan moet je ook onder de mensen komen, en dat gebeurt te weinig. Vandaag gebeurt er niets in Brugge. De socialisten zijn alleen bezig met de macht te grijpen. Het lijkt wel achterkamerpolitiek, een beetje zoals het toekomstfonds van 50 miljoen euro voor projecten die gerealiseerd kunnen worden.”

Hadden we een totaal ander verhaal geschreven met Ann Soete en Mercedes Van Volcem in het bestuur? Welke functie hadden jullie elkaar gegeven?

Van Volcem: “Ann was een ideale schepen van Middenstand, Cultuur en Toerisme geweest. Van mij mocht ze zelfs burgemeester worden. Vanuit haar expertise en ervaring had ze zeker haar mannetje gestaan. Vandaag zijn er teveel schepenen die niks te zeggen én te doen hebben.” Soete: “Ik heb nooit getwijfeld aan de dossierkennis van Mercedes. Zij zou de perfecte schepen van Ruimtelijke Ordening, Groen en Milieu kunnen zijn. Andere politici hebben veel minder kennis van zaken dan Mercedes.”

Jullie zitten nu een jaar op de oppositiebanken. Valt dat mee?

Soete: “Ik had graag mee beleid gevoerd, ja. Ik had echt iets willen doen voor de Bruggelingen.” Van Volcem: “In het begin had ik het daar moeilijk mee, dat geef ik toe. Als je eerst schepen bent geweest, dan doet dat pijn. Maar nu kan ik er al van genieten.” In koor: “Wij hadden het helemaal anders aangepakt.”

Hoezo?

Van Volcem: “Brugge moet zich veel beter verkopen. Het imago van onze straten is niet goed. Kijk naar de Geldmuntstraat. Daar is het levensgevaarlijk winkelen. De grote bussen zijn daar een gevaar voor lijf en leden.” Soete: “Er had al lang ingezet moeten zijn op elektrische bussen. In Duitsland rijden ze al rond en ze zijn gemaakt bij Bombardier. Waarom kan dat in Brugge niet?” Van Volcem: “Ook het verhaal rond de kleinere busjes ergert me mateloos. Er zit geen schot in de zaak. Ik mag hopen dat ze straks de stad niet afsluiten, want waar moeten de auto’s dan naartoe?” Soete: “Precies. Als ik een klant heb die van Maldegem naar Brugge rijdt om een nieuwe snaar te leggen (Soete is ook zaakvoerster van muziekwinkel Rombaux, red.), dan zie ik die niet van aan de Kruispoort tot in het centrum wandelen of fietsen. De handelaars moeten bereikbaar blijven.”

Het kan toch allemaal zo slecht niet zijn? De Brugse stadspin is in geen tijd uitverkocht. Bruggelingen zijn fier op hun stad.

Soete: “Dat kan, maar de straten liggen er op bepaalde plaatsen wel smerig bij. Ik denk dat de Bruggelingen daar veel meer belang aan hechten.” Van Volcem: “Dit bestuur ontgoochelt me. Ik hoop dat daar nog verandering in komt, want ik hou van mijn stad.”

Bron: Het Laatste Nieuws