Brugge

Onderwijsinspectie maakt brandhout van inburgeringsbeleid

Van Volcem rekent erop dat inburgeringsbeleid snel bijgestuurd wordt

De Vlaamse onderwijsinspectie bracht een kritisch onderzoek uit over het huidige NT2-aanbod, waarin ze stelt dat het aanbod van NT2 onvoldoende beantwoordt aan de vraag. Er zijn ook te grote kwaliteitsverschillen tussen de verschillende aanbieders, en het aanbod is te versnipperd. Op vraag van commissie-voorzitter Mercedes Van Volcem wordt het rapport morgen besproken in de commissie Inburgering van het Vlaams Parlement. “Dit onderzoek legt heel wat pijnpunten bloot in de manier waarop we nieuwkomers in Vlaanderen Nederlands leren. De conclusies zijn niet min. Het aanbod is niet behoeftedekkend en er scheelt ook wat met de kwaliteit ervan. Hoog tijd dus om het beleid bij te sturen.”

Mercedes Van Volcem, voorzitter van de commissie Bestuurszaken en Inburgering verkreeg reeds het kritische rapport van de onderwijsinspectie over het NT2 beleid. “In de beleidsbrief Integratie van minister Homans wordt gesteld dat inburgeraars zo snel als mogelijk moeten deelnemen aan het sociaal en economisch leven, met meer gecombineerde leertrajecten, een
aanbod tijdens vakanties en weekends en avonden”, aldus de Vlaams Volksvertegenwoordiger.

Uit de doorlichting die de onderwijsinspectie maakte blijkt dat we nog veraf staan van deze betrachting. “De lijvige studie van de Vlaamse Onderwijsinspectie is zeer kritisch voor het huidige beleid. Er staat letterlijk dat meer dan tien jaar na de oprichting van de Huizen van het Nederlands en de start van het inburgeringsbeleid, er nog steeds centra zijn die het werkcomfort van hun leraren boven de behoeftes van het aanbod plaatsen,” aldus Van Volcem. Het gevolg is dat het aanbod niet voldoet aan de noden van vele nieuwkomers.

Van Volcem dringt er daarom op aan dat de minister snel rekening houdt met de conclusies van dit onderzoek en de aanbevelingen ervan ter hart neemt. “Daarbij leggen wij de focus op een aanbod dat meer inspeelt op de specifieke noden van de nieuwkomers. Dat is een diverse groep, met laag- en hooggeschoolden. Met mensen die nog een job moeten zoeken en zij die al aan de slag zijn. Voor elk van hen moeten we een efficiënt aanbod kunnen voorzien. Dat betekent dat we volop zullen moeten inzetten op een flexibelere organisatie, met meer aanbod ’s avond of in het weekend.”

Dat geldt trouwens niet alleen voor de cursussen NT2, maar ook voor de andere onderdelen van het inburgeringstraject. Daarnaast wil Van Volcem meer samenwerking met private aanbodverstrekkers. “Het is duidelijk dat de overheid alleen moeite heeft om alle hiaten op te vullen. We moeten daarom verder durven kijken en de kans geven aan private onderwijsverstrekkers om mee ingeschakeld te worden.”

Van Volcem haalt tenslotte ook aan voorstander te zijn van werkstages voor niet-werkenden. “En zij die niet in de mogelijkheid zijn te werken kunnen via gemeenschapsdiensten onze taal leren.”