Brugge

Terug naar Bruges la Morte?

De definitieve plannen voor de herinrichting van ’t Zand lokken gemengde reacties uit. De oppositie vindt de ontkoppeling van West-Brugge voor het autoverkeer maar niets.

Het ontbreekt de stad aan totaalvisie. Als raadslid stel ik mij bedenkelijke vragen: “Als we ’t Zand binnenrijden vanaf de Unesco-rotonde naar de Smedenstraat, dan zal men dat via de Zuidzandstraat, Steenstraat, Zilverstraat en de Geldmuntstraat moeten doen. De bedoeling was een autoluwe binnenstad te creëren, in de praktijk lokt men net meer wagens naar het centrum.”

Dit kan geenszins de bedoeling zijn. Stedelijke ontwikkeling is niet hetzelfde dan enkel zaken vernieuwen. Je moet nadenken over welke mobiliteit en welk centrum je wil. Als je dat niet doet, kom je tot toestanden waarbij het zwaar vervoer en alle autoverkeer naar de nieuwe beurshal moet via de Smedenstraat en de Boeveriestraat. Een ongewenste situatie.

Beter zou zijn om eerst te kijken waar juist autoluwe straten wenselijk zijn en kunnen. Daarna pas ’t Zand heraanleggen. Momenteel is er geen grotere opstapplaats voorzien voor bussen, hierdoor zal de nieuwe beurshal veel trafiek en vrachtwagens met zich meebrengen.

Ik pleit dan ook beter na te denken over waar we naartoe willen. Het oorspronkelijke doel was om West – Brugge met Brugge te verbinden. Dit kan alleen met een Ramblas en een tweede stadspark achter het Concertgebouw. Het Concertgebouw moet dan voorzien worden met een nieuwe ondergrondse parking.

 

De Brugse Ramblas

Een nieuw stadspark achter het Concertgebouw