Brugge

4,2 miljoen euro voor de vernieuwing van de Filips de Goedelaan, Karel de Stoutelaan en Zeger van Malestraat in Christus-Koning

BRUGGE – Twee belangrijke lanen in Christus-Koning, de Karel de Stoutelaan en Filips de Goedelaan, zullen we samen met een zijstraat, de Zeger van Malestraat, heraanleggen. Deze vernieuwing maakt de lanen groen, verkeersveilig en waterrobuust en maakt van Christus-Koning een toekomstgerichte wijk. Op 30 januari komen het ontwerp en de wijze van gunnen voor in de gemeenteraad. We plannen om de werken in juni 2023 op te starten.

Wijkmobiliteitsplan

De wijk is reeds voorwerp geweest van een wijkmobiliteitsplan. Hierbij werden diverse ingrepen gemaakt om de leefbaarheid en verkeersveiligheid van de wijk voorop te stellen. Een van de maatregelen die de wijk fietsvriendelijker maakt, is de knip aan de Houtkaai.

Fietszone

De volledige wijk, met uitzondering van de Koning Leopold I-laan, is een zone van fietsstraten. Op die manier geven we het fietsen in deze woonwijk voorrang. Dit is iets waar de inwoners zelf om gevraagd hebben.

Investering van 4,2 miljoen euro in een toekomstgerichte wijk

Gescheiden rioleringsstelsel

De riolering in de Karel de Stoutelaan (tussen Leopold I-laan en Filips de Goedelaan), Zeger van Malestraat en Filips de Goedelaan zal ook vernieuwd worden. Dit is noodzakelijk, want de riolering is in slechte staat. In de drie straten komt een gescheiden rioleringsstelsel. Hiermee scheiden we het propere water van het afvalwater, waardoor het de kans krijgt in de bodem te sijpelen.

Ontharding en meer bomen

Door het aanleggen van een gescheiden rioleringsstelsel en door het ontharden van meer dan 2.800 m² zetten we in op waterrobuuste straten. In de Karel de Stoutelaan ontharden we 1.200 m² en in de Filips de Goedelaan 1.600 m².

In de Karel de Stoutelaan planten we 38 nieuwe bomen aan en in de Filips de Goedelaan planten we 21 bomen bij.

De Filips de Goedelaan en Karel de Stoutelaan maken zo tot echte parklanen. Langs de Filips de Goedelaan zal het een verlengde van de Vesten zijn.

Filips de Goedelaan

De Filips de Goedelaan aan het Stil Ende is een fietsstraat en blijft na de vernieuwingen een fietsstraat. De nieuwe herinrichting van de straat zal sluipverkeer ontmoedigen. Het wordt een laan met een maximum snelheid van 30 kilometer per uur voor wagens. Er komt eenrichtingsverkeer voor gemotoriseerd verkeer komend van aan de Scheepsdalelaan richting de Karel de Stoutelaan.

Omwille van fietscomfort wordt de rijleg aangelegd in asfalt en komen de kruispunten met de Lauwersstraat en de Tornooistraat in uitgewassen monolietbeton. Hier komt ook telkens een asverschuiving als snelheidsremmer. De parkeerplaatsen zullen we aanleggen in kasseien afkomstig van de opbraak en de voetpaden verhoogd in platines.

Het dolomietpad langs ‘t Stil Ende leggen we heraan in dolomiet, wat zorgt voor voldoende afwatering. Bijkomend komt er openbare verlichting langs de dolomietpaden in functie van de veiligheid.

De huidige groenstrook met statige bomen langs ‘t Stil Ende zullen we uitbreiden met 5 meter. We behouden de bestaande bomen en planten 21 nieuwe bij. Nieuwe zitbanken, vuilnisbakken en groene stoelen komen er. We richten deze groene strook in als een lang park dat uitkomt op het populaire Graaf Visartpark.

Karel de Stoutelaan

We leggen het deel van de Karel de Stoutelaan tussen de Leopold I-laan en de Filips de Goedelaan opnieuw aan. We richten de straat in met oog op zone 30 en behouden voldoende ruimte, zodat de straat breed genoeg is conform de voorgeschreven breedte voor Lijnbussen. De rijweg komt in gezaagde kasseien met aan weerszijde een fietscomfortstrook in uitgewassen monolietbeton. De parkeerstroken in kasseien worden verhoogd aangelegd. Tussen het voetpad en de parkeerplaatsen komt een groenstrook van 1 meter 75 breed aan beide zijden van de straat. Dit geeft de straat een groenere en meer leefbare aanblik.

we planten 38 nieuwe bomen aan en voorzien op regelmatige basis vuilnismanden, fietsnietjes en zitelementen. We plaatsen een plateau aan de Gouden Boomstraat en leggen de verkeersgeleider met middeneiland ter hoogte van de Keizer Karelstraat opnieuw aan om zo de snelheid te beperken.

Zeger van Malestraat

De Zeger van Malestraat blijft een straat met eenrichtingsverkeer. Ook de zone van 30 kilometer per uur blijft behouden. De rijweg leggen we opnieuw aan in kasseien en ook met fietscomfortstroken. Tussen de rijweg en de parkeerstroken (in kasseien met een breedte van 2 meter) komt een greppel te leggen. Deze houdt wateroverlast tegen. Op die manier zetten we in op een waterrobuuste straat. De voetpaden komen in grijzen betonstraatsteen.

Om de parkeerdruk in te straat niet te vergroten, planten we geen bomen aan in de parkeervakken. Ik doe graag een oproep aan de inwoners van de straat om zelf mee te helpen aan het groener maken van de straat. Zij kunnen bijvoorbeeld een gevelplant aanvragen!

Voorgestelde timing en raming

Een raming van de kosten komt op 4.037.182,52 euro (excl. btw) en telt 381 werkdagen. Deze investering zorgt voor een aangenamere wijk, waar het veiliger fietsen zal zijn. Deze groene investering zal de wijk enorm opwaarderen.

  • Filips de Goedelaan: 1 juni 2023 – 30 september 2023 (behoudens onvoorziene omstandigheden)
  • Karel de Stoutelaan: 1 oktober 2023 – 30 maart 2024 (behoudens onvoorziene omstandigheden)
  • Zeger van Malestraat: 1 april 2024 – 15 juni 2024 (behoudens onvoorziene omstandigheden)

Scheepsdalelaan, Leopold I-laan en tweede deel Karel de Stoutelaan

In het voorjaar ontharden we ook de Scheepsdalelaan en planten we bomen bij. In 2024 stellen we de ontwerpen voor de Leopold I-laan en het tweede deel van de Karel de Stoutelaan voor aan de bevolking. De uitvoering staat gepland in 2025 en 2026.

3D-Beeld Karel de Stoutelaan na de werken
3D-Beeld Filips de Goedelaan na de werken

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.