Brugge

Stadstol: groene belasting voor Vlaanderen

BRUSSEL – Vanaf 2022 worden op alle wegen in het Brussels Gewest een tol aangerekend per wagen. De naam van het tolsysteem: SmartMove. “De Brusselse stadstol zal toch vlug 100 euro per maand schelen voor wie dagelijks naar Brussel komt werken. Dat is veel geld voor de alleenstaande moeder die haar kinderen eerst naar school voert en doorrijdt naar het werk”, klinkt het bij Mercedes Van Volcem, Open VLD-parlementslid.

De stadstol zal ingevoerd worden vanaf 2022.

Het tarief van de tol varieert met het tijdstip van het binnenrijden van de hoofdstad en het vermogen van het voertuig. Het vaste tarief zou 1 euro in de spits bedragen (van 7 tot 10 uur en van 15 tot 19 uur) en een halve euro tijdens de daluren (tussen 10 en 15 uur). Dat bedrag wordt vermenigvuldigd met een factor die afhangt van het vermogen van de auto. Het hoogste tarief zou neerkomen op 6 euro in de spits. Voor wie met een gemiddelde wagen rijdt, wordt het tarief maal twee of maal drie. Daar komt een tarief bij van 18 eurocent per kilometer tijdens de spits en 9 cent in de daluren. In het weekend en tussen 19 uur en 7 uur blijft het gratis.

De tol wordt alvast als de pestbelasting gedoopt in Vlaamse politieke omgeving. Vlaams minister van van Mobiliteit, Lydia Peeters (Open Vld) waarschuwt dat de Vlaamse pendelaar niet gediscrimineerd mag worden.

Geen discriminatie voor Vlaming

De invoering van de stadstol komt bovenop de jaarlijkse transfers en ook de zesde staatshervorming (ruim een half miljard). Een leerkracht die in het Brussels Gewest in het Nederlandstalig onderwijs werkt, dreigt de dupe te worden van de stadstol. Vlaanderen heeft zijn verkeer vergroend zonder belastingen te verhogen. Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters heeft vorige week zelf contact opgenomen met het kabinet van haar Brusselse collega van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) met de vraag om in overleg te gaan en ons minstens de juridische documenten te bezorgen, kondigt ze aan. “Ik wil het overleg met het Brussels Hoofdstedelijk Gewest alle kansen geven, maar laat mij duidelijk zijn: de Vlaamse pendelaar mag niet gediscrimineerd worden bij de stadstol die het Brussels Hoofdstedelijk Gewest wil invoeren.”

Bron: De Tijd en BELGA.