Stad plant paviljoenen rond randparking station

25 mei

Het Brugse stadsbestuur heeft een studie besteld die moet nagaan hoe het lelijke parkeergebouw aan de voorkant van het station kan worden ‘verstopt’, door er bijvoorbeeld gebouwen voor te zetten. ‘En de geplande hoogbouw achter de parking wordt beperkt: 26 meter hoog in plaats van 40’, zegt schepen Van Volcem. 

Het is niet meteen het meest flatterende stukje Brugge: de grote randparking langs de Ring rond Brugge. Het gebouw ligt als een immense betonnen blok op de hoek van het stationsplein. De stad wil dat ‘gedrocht’ nu verbergen voor passanten.

‘We hebben tien studiebureaus aangeschreven om een plan op te maken’, zegt de Brugse schepen van Ruimtelijke Ordening Mercedes Van Volcem (Open VLD). ‘Bedoeling is dat er aan de voorkant van het parkeergebouw en er bovenop kan worden gebouwd. Het zou gaan om een soort paviljoenen waar appartementen of winkels kunnen komen. We moeten ervoor zorgen dat wie op de Ring langs het station rijdt, het lelijke parkeergebouw niet meer te zien krijgt, maar dat er een soort wand van gebouwen voorstaat.’

De Vlaamse Bouwmeester, die onlangs in Brugge op bezoek was, ging zelfs een stap verder en drong er bij het stadsbestuur op aan om de parking meteen helemaal te slopen. Maar dat is geen optie, zegt Van Volcem.

‘De parking afbreken zou een enorm dure operatie zijn. De parkeerruimte op zich is daar ook nodig, en de stad heeft bij de bouw ervan twee miljoen euro geïnvesteerd in extra funderingswerken zodat er in latere fases nog zou kunnen worden gebouwd bovenop de parking.’

Lagere gebouwen

De site rond de stationsparking maakt deel uit van ‘Groen Brugge’, een gigantisch bouwproject langs de treinsporen. Er zijn daar nu al 118 appartementen, een hotel en een tiental winkels voor gebouwd. Maar dat is nog maar de eerste fase van het project.

‘In 1998 is het zogenaamde plan-Neutelings opgemaakt, en daarin was voorzien dat de gebouwen tot veertig meter hoog zouden mogen worden’, zegt Van Volcem. ‘Maar na de aanbevelingen van Unesco willen we dat nu inperken, omdat het station in de bufferzone ligt en een visuele impact heeft op de historische binnenstad. In de volgende fases zal nog slechts 26 in plaats van 40meter toegelaten zijn, even hoog als de gebouwen die er nu al staan. We hebben daarover al gesprekken gevoerd met vastgoedontwikkelaar Group GL. Zo moeten we tot een moderne, dynamische buurt komen die contrasteert met de historische binnenstad van Brugge.’

Eens er een studiebureau is aangesteld, moet er nog een uitvoeringsplan worden opgemaakt, en dat kan al snel anderhalf jaar duren, zegt Van Volcem. De verbouwing aan de parking komt er dus zeker niet voor 2013.

Bron: Het Nieuwsblad.